شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا چیست؟ (راهنمای2023)

تحصیل دندانپزشکی در کانادا یکی از رشته‌های پرتقاضا از منظر متقاضیان برای تحصیل در این کشور است که طرفداران بسیاری دارد. دندانپزشکی و کانادا، هم نام کشور و هم نام رشته تحصیلی، هر دو جذاب هستند‌. ترکیب این دو با هم برای هر دانشجوی مستعدی می‌تواند به‌طور ویژه‌ای وسوسه‌انگیز باشد.

قطعا تحصیل دندانپزشکی در کانادا کار آسانی نیست. راه رسیدن به دندانپزشکی یک فرآیند پیچیده، همیشه در حال تکامل و در عین‌حال پربار است که به آموزش بسیار تخصصی و حرفه‌ای نیاز دارد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل دندانپزشکی در کانادا خواندن ادامه این مقاله می‌تواند بری شما مفید باشد.

شرایط عمومی تحصیل دندانپزشکی در کانادا

متقاضیان بین‌الملل که تصمیم تحصیل دندانپزشکی در کانادا را دارند، شرایطی را باید دارا باشند تا در میان متقاضیان بسیاری که در صف انتظار هستند، مورد انتخاب دانشگاه‌های کانادا واقع شوند و به عبارتی برای تحصیل در این رشته، گلچین شوند. از جمله مهم‌ترین شرایط تحصیل در این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:                              

سن

با توجه به این‌که دوره تحصیل در دندانپزشکی نسبت‌به سایر رشته‌ها طولانی‌تر است و زمانی هم صرف تحصیل در این رشته می‌شود. کانادا نیروی ماهر و جوان می‌خواهد؛ بنابراین تصور کنید که فردی 30 ساله وارد این رشته شود و در 36 سالگی مشغل کار شود که چندان نیروی جوان به‌حساب نمی‌آید. با این اوصاف حداکثر سنی که مورد قبول دانشگاه‌های کانادا 30 سال است.

تمکن مالی

شما 2 بار نیاز دارید تا تمکن مالی خود را اثبات کنید، یک بار برای اخذ ویزا که باید دولت کانادا را قانع کنید که چیزی حدود 10 هزار دلار در سال می‌تواند در حساب شما باشد و یک بار برای دانشگاهی که قرار است در آن‌جا تحصیل کنید. خصوصا برای رشته دندانپزشکی که هزینه بالایی را برای تحصیل، شهریه و... مورد نیاز است.

گپ تحصیلی

مقصود از گپ تحصیلی این است که بین اخذ مدرک شما در ایران یا هر کشور دیگر تا مقطع بعد فاصله نیفتاده باشد. گپ تحصیلی زیر 5 سال در دانشگاه‌های کانادا قابل قبول است. متقاضیان برای این فاصله‌افتادن باید توجیهات و مدارک را ارائه دهند تا بتوانند دانشگاه را برای این فاصله‌افتادن تحصیلی قانع کنند.

دریافت نامه پذیرش از دانشگاه موردنظر

پیش‌از آن‌که برای ویزا اقدام کنید، باید پذیرش از دانشگاهی را که قرار است در آن دندانپزشکی بخوانید، داشته باشید؛ بنابراین اپلای و دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، پیش‌از هر اقدام دیگر لازم و ضروری است.

داشتن مدرک زبان بین‌المللی

برای آن‌که بتوانید تحصیل دندانپزشکی را در کانادا تجریه کنید؛ به‌طور کلی باید نمره زبان تافل اینترنتی (حداقل نمره 100، با حداقل نمره 22 در مهارت رایتینگ)، MELAB (حداقل نمره 85)، آیلتس (حداقل نمره 6.5)،  COPE (حداقل نمره 86 و حداقل نمره32 در هر یک از چهار مهارت) باشد. افرادی که قصد دارند زبان فرانسوی را برای تحصیل دندانپزشکی انتخاب کنند، باید مدرک زبانDELF  یا TCF را دریافت کنند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

در مقایسه با بسیاری از کشورها، تحصیل در کانادا بسیار مقرون‌به‌صرفه است.  احتمالا برای پوشش شهریه، سالانه بین 20هزار تا 30هزار دلار کانادا نیاز خواهید داشت. این مبلغ فقط یک میانگین است و بسته‌به دانشگاه و برنامه‌ای که در آن ثبت نام کرده‌اید، متفاوت خواهد بود.  هزینه‌های مسکن، غذا و سایر هزینه‌های زندگی به موقعیت مکانی و نیازهای شما بستگی دارد؛ اما  15هزار دلار کانادا در سال تخمین غیرمعمولی نیست.

دندان‌پزشکی رشته‌ پرهزینه‌ای در تمام دنیا محسوب می‌شود. یک نمونه ساده این‌که خرید بسیاری از تجهیزات و سوزن‌هایی را که دانشجویان در حین کارآموزی مصرف می‌کنند، برعهده خود دانشجو خواهد بود و همین مسئله هزینه‌های دانشجویان را می‌تواند بالاببرد. با این اوصاف هزینه تحصیل برای رشته دندانپزشکی در سال برای دانشجویان بین‌المللی متفاوت از سایر رشته‌ها خواهد بود.  این هزینه می‌تواند عددی بین 40هزار تا 90هزار دلار در سال متفاوت باشد.

تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا

در حقیقت چیزی به نام تحصیل کاملا رایگان در کانادا آن هم در رشته دندانپزشکی وجود ندارد؛ اما با انتخاب راه‌ها و روش‌هایی می‌توانید این هزینه را به حداقل ممکن برسانید. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  1. انتخاب فاندها و بورسیه‌های مرتبط با دانشجویان بین‌الملل
  2. بالابردن سطح علمی و معدل خود
  3. انتخاب دانشگاه‌هایی با شهریه کمتر

به‌طور کلی اگر شما دانشجوی توانمندی باشید، دانشگاه‌های معتبر سعی دارند شما را به سمت خود جذب کند؛ به همین جهت به بهانه‌های متفاوت به دانشجویان مستعد خود کمک تحصیلی می‌دهند. این کمک تحصیلی در رشته دندانپزشکی، بورسیه ورودی، بورسیه تشویقی، بورسیه تحقیقاتی، بورسیه دستیار مدرس، بورسیه کارآموزی و مواردی از این را شامل می‌شود که تا حد زیادی علاوه‌بر هزینه تحصیل، مخارج زندگی و اقامت را هم می‌توان با آن مبلغ تامین کرد.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

دندانپزشکی در کانادا یک گزینه بسیار مطلوب برای دانشجویان بین‌المللی به‌حساب می‌آید. دقت در انتخاب دانشگاه مناسب می‌تواند در هزینه‌ها و میزان رضایت شما از زندگی و تحصیل در کانادا نقش اساسی ایفا کند. زمانی که شما تحصیل در رشته دشواری مانند دندانپزشکی را با هزینه‌های بالای در کشور کانادا انتخاب می‌کنید، قطعا می‌خواهید مدرک شما از بهترین دانشگاه‌های کانادا باشد. بسیار مهم است که مطمئن شوید کالج یا دانشگاهی که می‌خواهید در آن ثبت‌نام کنید به دانشجویان بین‌المللی اجازه تحصیل می‌دهد؛ چراکه بسیاری از آن‌ها فقط برای کانادایی‌ها یا خارجی‌های مقیم کانادا باز هستند. در ادامه به تعدادی از دانشگاه‌های برتر در رشته دندانپزشکی، که پذیرش دانشجوی بین‌الملل هم دارند، اشاره خواهد شد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از دانشگاه‌های معتبر در کانادا و جهان است که شهرت بین‌المللی برای تحقیقات و دانشگاهیان دارد. این دانشگاه در رنکینگ جهانی رتبه 29 را دارد و در حال‌حاضر یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته دندانپزشکی محسوب می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال یکی از پنج دانشگاه بزرگ کانادا است (دومین دانشگاه بزرگ از نظر تعداد دانشجو) است. این دانشگاه از نظر تعداد دانشجویان بین‌المللی و همچنین کیفیت تحقیقات علمی مهم‌ترین دانشگاه فرانسوی زبان محسوب می‌شود. مونترال در بین 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد و از شهرت خوبی در زمینه دندانپزشکی برخوردار است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل که در استان کبک واقع شده است، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کانادا است. علاوه‌بر این، هر ساله هزاران دانشجوی بین‌المللی را از بیش‌از 150 کشور جذب می‌کند. بیشترین درصد دانشجویان دکترا از سایر دانشگاه‌های تحقیقاتی کانادا هستند. دانشگاه مک گیل بیش‌از 50 مرکز و موسسه تحقیقاتی را داراست. رنکینگ جهانی مک گیل عدد 27 است و یکی از برترین‌ها در حوزه پزشک و دندان‌پزشکی محسوب می‌شود.

دانشگاه وسترن انتاریو

دانشگاه وسترن انتاریو یکی از بهترین دانشگاه های کانادا است. این دانشگاه دانشجویانی را جذب می‌کند که تمایل بسیاری در‌ تحصیل رشته‌ دندانپزشکی در سطح بین‌المللی دارند. دانشجویان از 117 کشور این فرصت را دارند که تجربیات تحصیل در این دانشگاه را به دست آورند. دانشگاه وسترن انتاریو رتبه 196 را در میان برترین دانشگاه‌های جهان داراست.

دانشگاه دالهوزی

دانشگاه دالهوزی یکی از دانشگاه‌های پیشرو در کانادا است. در واقع، این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کانادا است و به دلیل کیفیت آکادمیک و تدریس و همچنین ارائه طیف گسترده‌ای از فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی به‌طور گسترده‌ای شناخته شده است. تحصیل رشته دندان‌پزشکی در این دانشگاه بسیار زبان‌زد است.

دانشگاه آلبرتا

در واقع، دانشگاه آلبرتا یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا و در میان دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو در جهان است. بدون شک تحصیل رشته دندان‌پزشکی در دانشگاهی که رتبه 71 در سطح جهان را دارد، آینده روشنی را می‌تواند برای افراد رقم زند.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه منیتوبا اولین دانشگاه در غرب کانادا است که 140 سال پیش در قلب کشور تاسیس شده است. در واقع این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه در منطقه است که بیشترین تحقیقات علمی را انجام می‌دهد. تحصیل در رشته مهندسی و دندان‌پزشکی دانشگاه مانیتوبا بیش‌از سایر رشته‌ها طرفدار دارد.

دوره‌های رشته دندانپزشکی در کانادا

سیستم آموزشی کانادا همچون آمریکا است. برای تحصیل در رشته‌هایی همچون دندانپزشکی متقاضیان باید کارشناسی خود را در رشته‌های علوم پایه گرفته باشند و سپس برای رشته دندانپزشکی اقدام کنند. در واقع تحصیل دندانپزشکی در کانادا به سه دوره تقسیم می‌شود. دوره اول دانشجویان باید پیش نیاز یا دوره premedical  خود را سپری کنند. این دوره که معادل کارشناسی علوم پایه است، به مدت ۲ تا ۴ سال طول می‌کشد‌. دوره دوم آزمون آمادگی DAT است که تحت نظر اتحادیه دندانپزشکی کانادا برگزار می‌شود. در صورت قبول‌شدن در این آزمون متقاضیان صلاحیت ورود به رشته دندانپزشکی را پیدا می‌کنند. البته این آزمون را همه دانشگا‌ه‌های کانادا ندارند، به‌عنوان مثال دانشگاه مک‌ گیل این آزمون را برای ورود دانشجویان به رشته دندانپزشکی ضروری نمی‌داند‌. در دوره سوم دانشجویان دندانپزشکی در دو گرایش دندانپزشکی (DDS) و جراحی دندان (DMD) مشغول به تحصیل می‌شوند. این مرحله ۳ سال طول می‌کشد و در نهایت  دکترای دندانپزشکی یا دکترای جراحی دندان خود را دریافت می‌کنند. از این دو دوره به نام تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) رشته دندانپزشکی یاد می‌کنند. پس‌از آن افراد برای دوره‌های تخصص و فلوشیپ می‌توانند اقدام کنند. انجمن دندانپزشکی کانادا (CDAC) ۹ تخصص را برای علاقه‌مندان ادامه تحصیل در دندانپزشکی در نظر گرفته است. این تخصص‌ها عبارتند از:

  1. بهداشت عمومی دندان
  2. درمان ریشه
  3. ارتودونسی
  4. پروتز دندان
  5. دندانپزشکی اطفال
  6. جراحی فک و دهان
  7. جراحی لثه
  8. پاتولوژی دهان
  9. رادیولوژی فک و دهان

آزمون‌های پذیرش تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

از میان تعداد زیاد دانشجویان تنها 15% هستند که فرصت تحصیل در دندانپزشکی را به دست می‌آورند. شما برای رسیدن به هدف خود که دکتر یا دندانپزشک‌شدن در کانادا است، باید کار، صبر و فداکاری بسیاری را داشته باشید. آزمون‌های پذیرش در رشته دندانپزشکی هم بخشی از آن‌هاست.

دانشگاه‌های دندانپزشکی در کانادا از نتایج آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و آزمون پذیرش (CASPer) برای پذیرش دانشجویان بین‌الملل استفاده می‌کنند. این دو آزمون برای افرادی که در رشته پزشکی قصد تحصیل در کانادا را دارند، مشترک است. برای اطلاعات از ریز جزییات این آزمون به مقاله تحصیل پزشکی در کانادا مراجعه کنید. علاوه‌بر این دو آزمون، اکثر دانشکده‌های دندانپزشکی کانادا به مدرک آزمون DAT کانادا نیاز دارند. متقاضیان باید در آزمون DAT یا Dental Aptitude Test Program که با هماهنگی سازمان CDA کانادا یا Canadian Dental Association انجام می‌شود، شرکت کنند. اکثر کسانی که DAT را می‌گیرند، پس‌از سال سوم کالج این کار را انجام می‌دهند؛ اما توصیه می‌شود حداقل یک سال قبل از رفتن به دانشکده دندانپزشکی در این آزمون شرکت کنید. شما فقط می‌توانید هر 90 روز یک بار و تنها سه بار در این آزمون شرکت کنید، مگر این‌که مجوز خاصی از ADA دریافت کنید. این آزمون طولانی نیم روزه، بیش‌از چهار ساعت طول می‌کشد. بخش‌های آزمون DAT شامل موارد زیر است:

  1. علوم طبیعی (زیست‌شناسی، شیمی عمومی و شیمی آلی)
  2. توانایی ادراکی (حل مسئله دو بعدی و سه بعدی)
  3.  درک مطلب (دندانپزشکی و علوم پایه)
  4. استدلال کمی (مسائل ریاضی در جبر، محاسبات عددی، تبدیل و...)

امکان انتخاب زبان تحصیلی برای رشته دندانپزشکی

از آن‌جایی که دانشگاه لاول و دانشگاه مونترال رشته‌هایی را به زبان فرانسوی هم ارائه می‌دهند، علاوه‌بر زبان انگلیسی، امکان تحصیل به زبان فرانسوی هم برای متقاضیان وجود دارد. نکته مهم این است که افراد در حین اپلای و ارسال مدارک باید حتما قید کنند که زبان مود نظرشان انگلیسی خواهد بود یا فرانسوی؛ چراکه در صورت دریافت پذیرش، امکان تعویض زبان برای افراد ممکن نخواهد بود.                                                                           

درآمد دندانپزشک در کانادا

برای دندانپزشکان آموزش‌دیده بین‌المللی که به دنبال کار در کانادا هستند، هم درآمد معاینه و هم اخذ مجوز بسیار بالا برآورد می‌شود؛ چراکه کانادا در حال‌حاضر در رتبه ۵ کشور برتر دنیا برای انجام دندانپزشکی از نظر حقوق و کیفیت زندگی حرفه‌ای قرار دارد. معمولا دندانپزشکان سال اول در کانادا با حقوق حدود 15۰هزار دلار کانادا شروع می‌کنند. این مبلغ برای همکاران ارشد و صاحبان کلینیک بسیار بیشتر خواهد بود. حقوق دندانپزشکان ممکن است به تحصیلات، تجربه، تخصص، محل کار و تخصص آنها بستگی داشته باشد. میانگین حقوق برای دندانپزشک در کانادا  160هزار دلار در سال برآورد می‌شود. در نظر داشته باشید فارغ‌التحصیلان بین‌المللی باید در آزمون‌ OSCE & Written شرکت کنند تا مجوز خود را برای شروع کار در کانادا دریافت کنند. این آزمون برای تمام فارغ‌التحصیلان دندان‌پزشکی دانشگاه‌های کانادا الزامی است

دریافت ویزا برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

همه افرادی که قصد تحصیل دندانپزشکی در کانادا را دارند، لازم است تا 2 نوع مجوز را دریافت کنند. در واقع زمانی‌که شما اپلای دانشگاه خود را انجام دادید و می‌خواهید برای سفر به کانادا اقدام نمایید، یک ویزای توریستی برای ورود به کانادا و یک مجوز تحصیلی یا همان استادی پرمیت نیاز دارد؛ بنابراین صرف اخذ استادی پرمیت شما نمی‌توانید در کانادا تحصیل کنید. در واقع یکی از این مدارک برای ورود به کانادا و دیگری برای تحصیل در کانادا لازم و ضروری است. ویزای توریستی یا مجوز تحصیلی در مرز کانادا یا داخل کانادا صادر نمی‌شود؛ بنابراین تمام اقدامات ویزای خود را قبل از ورود به کانادا باید تکمیل کرده باشید. برای نحوه اخذ ویزای تحصیلی کانادا، مجموعه اپلای کانادا می‌تواند شما را به مسیری آسان‌تر راهنمایی کند.

کلام آخر 

کانادا 17 دانشگاه پزشکی دارد که رشته‌های مختلف پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و) را به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌دهد و در این میان دانشکده‌های دندانپزشکی در کانادا جزو برگزیده‌ترین دانشکده‌های جهان محسوب می‌شوند. تحصیل دانشجویان ایرانی در کانادا، آن هم در رشته پرطرفداری همچون دندانپزشکی می‌تواند با اما و اگرهایی همراه باشد. پذیرش در دانشگاه‌های برتر کانادا در دندانپزشکی سخت اما شدنی است. برای انتخاب بهترین پوزیشن و موقعیت مناسب خود مجموعه اپلای کانادا با تعدادی از کارشناسان باتجربه در خصوص مهاجرت تحصیلی، شما را به بهترین مسیر هدایت و راهنمایی خواهد کرد.

سوالات متداول

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا چقدر است؟

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا 6 سال است و بعد از آن افراد در کلینیک‌ها می‌توانند مشغول به کار شوند.

شرط معدل برای پذیرش دندانپزشکی در کانادا چیست؟

شرط معدل برای متقاضیانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، 15 تا 17 است. دانشگاه‌ها با رنکینگ بالاتر، انتظار معدل بالای 16 را از افراد انتظار دارند.

آیا تحصیل دندانپزشکی در کانادا با مدرک دیپلم امکان‌پذیر است؟

بله؛ کافی است یک مدرک لیسانس در رشته مرتبط با علوم زیستی، علوم پایه، میکروبیولوژی و... را دریافت کنید و سپس برای رشته دندانپزشکی اقدام کنید.

آیا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا اقدام کنند؟

بله؛ تعدادی از دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی تحصیل در رشته دندانپزشکی را در نظر گرفته‌اند و در این خصوص برای دانشجویان بین‌الملل، بورسیه‌هایی را هم ارائه می‌دهند. دقت شود که دانشگاه ساسکاچوان پذیرش دانشجویان بین‌الملل در رشته دندانپزشکی را چند سالی است که به حالت تعلیق درآورده است.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ