مخارج زندگی دانشجویی در کانادا چقدر است؟ (آپدیت 2023)

مخارج زندگی دانشجویی کانادا یکی از دغدغه های مهم هر فردی است که قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارد. می‌دانید که این روزها مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته برای جوانان و افراد دارای مهارت که در کشورهای کمتر توسعه‌یافته زندگی می‌کنند، به هدفی بزرگ تبدیل شده است. یکی از این کشورهای رویایی و جذاب که همیشه چشم جوانان دانشجو را می‌گیرد، سرزمین برگ چنار است. کشوری پیشرفته و سرشار از فرصت‌های شغلی و تحصیلی که تلاش فرد را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت؛ اما یکی یا بهتر است بگوییم بزرگ‌ترین دغدغه جوانان، مخارج زندگی دانشجویی کانادا است. نکته مهم این است که در مقایسه با اغلب کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، استرالیا و انگلیس، هزینه زندگی در کانادا مقرون به صرفه‌تر است؛ بنابراین اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید خیال‌تان راحت باشد.

سیستم آموزشی باکیفیت و استاندارد کانادا، این کشور را به یکی از مقاصد محبوب دانشجویان تبدیل کرده است. در سال‌های گذشته بسیاری از دانشجویان ایرانی در رقابت تنگاتنگ برای پذیرش دانشگاه‌های مختلف این کشور هستند. در این میان اصلی‌ترین نگرانی جوانان، مخارج زندگی دانشجویی کانادا است. در این مقاله قصد داریم تا کمی بیشتر درباره مخارج زندگی و تحصیل در این کشور وسیع و پرمخاطب صحبت کنیم؛ بنابراین اگر رویای مهاجرت تحصیلی به کانادا را در ذهن خود می‌پرورانید، بهتر است تا پایان همراه ما باشید.

چرا داوطلبان تحصیل در کانادا زیاد هستند؟

همان‌طور‌که گفته شد کانادا مقصدی رویایی برای ادامه تحصیل به‌شمار می‌رود. مخارج زندگی دانشجویی کانادا در سطحی معقول قرار دارد و این از اصلی‌ترین دلایل پرطرفدار‌بودن کانادا به‌شمار می‌رود. مخارج زندگی دانشجویی کانادا از نرخ پایین و معقولی برخوردار است. اقامت در کانادا مساوی با قدرت خرید بالا و بیشتر لذت‌بردن از زندگی است. کانادا این فرصت را به شما خواهد داد تا با کم‌ترین هزینه از مواد خوراکی بیشتر و باکیفیت‌تر، پوشاک استاندارد، تفریحات مناسب و حمل‌و‌نقل استاندارد بهره‌مند شوید. نرخ بیکاری 5/5 در این کشور امید به زندگی در آن را به بالاتر از 82 سال رسانده است. کشور کانادا  به‌عنوان سرزمینی دو زبانه با وجود انواع اقلیت‌ها، مذاهب و نژادهای مختلف از دموکراسی و آزادی عقیده خوبی برخوردار است و آن را به سرزمینی رویایی برای مهاجرت جوانان تبدیل کرده است.

هزینه یکسال زندگی دانشجویی در کانادا و چالش های آن

طبق برآوردها هر سال، بیش‌از نیم میلیون دانشجو از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل وارد کشور کانادا می‌شوند که یک پنجم از جمعیت آن را دانشجویان در بر می‌گیرند. کانادا به‌عنوان کشوری پیشرفته به مقصدی رویایی برای جوانان تبدیل و به محلی جهت رسیدن به آرزوهای دیرینه آن‌ها تبدیل شده است. از آن‌جا‌که حجم بیشتری از این مهاجران تحصیلی به‌دنبال راهی برای دریافت اقامت و ماندگاری در کانادا هستند، آشنایی با شرایط کار، مخارج زندگی دانشجویی کانادا، نحوه دریافت ویزا و... از موارد قابل توجه برای این گروه‌ها محسوب می‌شود. از جمله نکات مهم و قابل توجه که هر دانشجو باید درباره زندگی در این کشور بداند، مخارج آن است. از جمله مخارج زندگی دانشجویی کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهریه دانشگاه

تقریبا تمام دانشگاه‌های کانادا پولی هستند و تنها درصورتی می‌توان رایگان درس خواند که جزو استعداد درخشان یا بورسیه‌های دانشگاهی به‌صورت فول فاند (Fullfound) باشید. به‌طور طبیعی دانشجویان کانادایی مقطع کارشناسی در طول سال باید مبلغی بین 6500 الی 7000 دلار کانادایی برای شهریه در نظر بگیرند. این درحالی است که دانشجویان بین المللی ( به جز دارندگان بورسیه و فول فاند) موظف به پرداخت 20 الی 30 هزار دلار کانادا در طول یک سال هستند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی که مقطع آن‌ها تقریبا سه سال طول می‌کشد باید هزینه‌های متفاوتی را متقبل شوند. به‌طور میانگین این دانشجویان در طول سال چیزی بالغ بر 19 هزار دلار کانادا باید به‌عنوان شهریه پرداخت کنند. البته دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و هنر شهریه کم‌تری نسبت به رشته‌های مهندسی پرداخت می‌کنند.    

مخارج زندگی

یک زندگی متوسط و دانشجویی در کانادا به سالیانه 15 الی 30 هزار دلار کانادا نیاز دارد. هزینه‌هایی مثل اسکان، خوراک، مواد غذایی خشک و تر، حمل‌و‌نقل و ... است. در ادامه با متوسط مخارج زندگی دانشجویی کانادا به تفکیک استان‌های آن آشنا خواهید شد. یکی از مخارج اصلی برای افراد در حین تحصیل، بیمه دانشجویی است. بیمه دانشجویی به دو صورت دولتی و خصوصی ارائه می‌شود. بیمه دولتی شامل انواع خدمات اروژانسی می‌شود؛ اما بیمه خصوصی خدمات گسترده‌تری را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

درآمد

یکی از مزایای زندگی در کانادا امکان کار حین تحصیل و بعداز تحصیل است. اخیرا قوانین جدیدی توسط دولت فدرال این کشور با همکاری دانشگاه‌های آن با هدف بالا‌بردن تجربه کاری دانشجویان و رفاه بیشتر آن‌ها پس‌از تحصیل وضع شده است. مجوز کار دانشجویی(work permit)  قابلیت پوشش‌دهی بخشی از مخارج زندگی دانشجویی کانادا افراد مشغول به تحصیل را دارد؛ بنابراین نیازی به نگرانی درباره گذران زندگی خود در این کشور نداشته باشید. یک دانشجو در کانادا اجازه دارد تا در هفته 20 ساعت خارج از محیط دانشگاه کار و هر ساعت 15 تا 20 دلار کانادا دریافت کند؛ البته این فرصت تنها زمانی به شما اختصاص داده می‌شود که اجازه کار را از دولت این کشور دریافت کرده باشید.   

هزینه حمل‌و‌نقل

کافیست 18 الی 25 ساله و دانشجوی یکی از دانشگاه‌های کانادا باشید تا از تخفیف ماهانه استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل در کانادا بهره‌منده شوید. به‌طور متوسط باید ماهانه 90 دلار جهت استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل هزینه کرد که بخش قابل توجهی از مخارج زندگی دانشجویی کانادا محسوب می‌شود؛ برای مثال اگر قصد خرید بلیطی یک طرفه را داشته باشید باید سه دلار هزینه کنید. آن‌چه که تفاوت بین حمل‌و‌نقل ایران و کانادا را نشان می‌دهد نرخ تاکسی بر اساس کیلومتر است؛ درواقع به ازای هر کیلومتر با تاکسی باید 2 الی 6 دلار هزینه کنید. قیمت و نرخ تاکسی در کانادا را می‌توان از سایت Numbeo  دریافت کرد.   

هزینه خوراک

نمی‌توان به‌طور دقیق برای این بخش از مخارج زندگی دانشجویی کانادا عدد مشخصی تعیین کرد؛ اما نیازی به نگرانی بابت هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی نیست. از آن‌جا که نرخ این محصولات در طولانی‌مدت ثابت است می‌توان هزینه‌ای بین 300 الی 400 دلار کانادا برای این بخش در نظر گرفت که هزینه چندان قابل توجهی نیست. اگر اهل آشپزی باشید این هزینه‌ها به‌طرز قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه هر وعده غذایی بیرون از منزل 10 الی 25 دلار هزینه روی دست‌تان خواهد گذاشت. پس درصورت دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا خیال‌تان بابت هزینه‌های غذا راحت باشد.

هزینه مسکن

برسیم به پرهزینه‌ترین بخش از مخارج زندگی دانشجویی کانادا که اجاره خوابگاه و منزل است که به دو قسمت زندگی در خوابگاه و خارج از خوابگاه تقسیم می‌شود. عموما دانشجویان جدیدالورود در اولویت برای دریافت خوابگاه هستند. خوابگاه‌های دانشجویی کانادا در مقایسه با خانه‌های مستقل هزینه کم‌تری می‌طلبند و دانشجو کم‌تر اذیت می‌شود. درصورت عدم علاقه به اسکان در خوابگاه مختلط باید قبل از رزرو اتاق این نکته را با دانشگاه در میان بگذارید؛ اما اگر علاقه‌ای به استفاده از خوابگاه ندارید خانه‌های اجاره‌ای جایگزین مناسبی برایتان به‌حساب می‌آیند. از اجاره هوم استی (Home stay) یا زندگی با یک خانواده کانادایی تا اجاره پانسیون و خانه‌های دربست روش‌های اسکان دانشجو بیرون از دانشگاه هستند. روش هوم استی برای دانشجویان به صرفه‌تر و به‌تبع آن اجاره‌خانه دربست مخارج زندگی دانشجویی کانادا را افزایش می‌دهد.

هزینه زندگی دانشجویان ایرانی در کانادا چقدر است؟

احتمالا این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده است که هزینه زندگی در کانادا برای شما به‌عنوان یک دانشجوی ایرانی ماهانه چقدر تمام می‌شود؟ با توجه به این‌که هر استان یا ایالت کانادا از خودمختاری در تعیین شهریه دانشگاه‌ها برخوردار است، نمی‌توان به‌طور قطع مبلغ مشخصی برای مخارج زندگی دانشجویی کانادا تعیین کرد. مخارج زندگی دانشجویی کانادا به تفکیک هر استان و با توجه به اقتصاد آن تعیین می‌شود. در این بین بزرگ‌ترین ایالات آن از هزینه‌های متفاوتی برخوردار هستند که در ادامه با برخی از آنان آشنا خواهید شد. تحصیل آنلاین و مجازی در کانادا یکی از نکاتی است که در هزینه ها تاثیر گذار است.

هزینه زندگی دانشجویی در مونترال کانادا

مونترال بزرگ‌ترین از ایالت کبک کانادا و از باکیفیت‌ترین شهرهای این کشور و حتی جهان شناخته می‌شود، به‌نحوی‌که در سال 2017 عنوان بهترین شهر دانشجویی را به خود اختصاص داد. هزینه زندگی در این شهر شامل مواردی چون مسکن، خوراک، تغذیه و... است که در ادامه به‌طور مختصر با هر کدام آشنا خواهید شد. این هزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

هزینه تحصیل

 

دوره کارشناسی ارشد حدود 8 الی 9 هزار دلار

دوره دکترا حدود 7 الی 8 هزار دلار

هزینه ویزا

درخواست صدور ویزا برای هر نفر حدود 150 دلار کانادا

هزینه مسکن

اجاره آپارتمان بین 1000 الی 1800 دلار کانادا

هزینه خورد و خوراک

به‌طور میانگین بین 300 الی 400 دلار کانادا در ماه

حمل‌و‌نقل

 

به‌طور میانگین در یک ماه حدود 83 هزار دلار کانادا

هزینه یک لیتر بنزین 22/1 دلار و تاکسی در هر 8 کیلومتر 32 دلار کانادا

هزینه اوقات فراغت

سرگرمی‌هایی مانند سینما 26 دلار

شرکت در جشنواره‌ها 115 دلار

نوشیدنی و شام دو نفره حدود 50 دلار

هزینه زندگی دانشجویی در ونکوور (بریتیش کلمبیا)

ونکوور کانادا به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای این کشور و دنیا شناخته می‌شود که آن را به مقصدی عالی برای دانشجویان به‌خصوص دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است. توجه داشته باشید که ونکور یک شهر ساحلی واقع در منطقه پایین بریتیش کلمبیا قرار دارد، به همین دلیل مخارج زندگی در این دو منطقه یکسان خواهد بود. در برخی از تقسیم‌بندی‌های جهانی ونکوور را به‌عنوان یکی از پنج شهر بزرگ و برتر دنیا به‌حساب می‌آورند. در ادامه با برخی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در این شهر آشنا می‌شوید:

هزینه تحصیل

مقطع کارشناسی حدود 29 هزار دلار کانادا

مقطع کارشناسی ارشد حدود 23 هزار دلار کانادا

مقطع دکترا حدود 18 هزار دلار کانادا

هزینه مسکن

به‌طور میانگین حدود 1700 الی 1800 دلار کانادا

هزینه حمل‌و‌نقل

به‌طور میانگین حدود 134 دلار در هر ماه

هزینه خورد و خوراک

به‌طور میانگین حدود 279 دلار کانادا

هزینه اوقات فراغت

به‌طور میانگین حدود 80 دلار کانادا

هزینه پوشاک

به‌طور میانگین حدود 90 دلار کاناد

هزینه زندگی دانشجویی در ساسکاچوان

ساسکاچوان به‌عنوان یکی از شهرهای پیشرفته و موفق کانادا یکی از اولویت‌های دانشجویان ایرانی جهت مهاجرت و زندگی محسوب می‌شود. دانشگاه اصلی این شهر در رنکینگ جهانی رتبه 510 و در کشور رتبه 20 را به خود اختصاص داده است. زندگی در این استان از استانداردهای بالا و کیفیت خوبی برخوردار است و یکی از استان‌های ارزان برای زندگی محسوب می‌شود. مخارج زندگی دانشجویی کانادا در ساسکاچوان در شرایط مطلوبی قرار دارد و آن را به یکی از مراکز محبوب دانشجویی جهت تحصیل تبدیل کرده است. از جمله هزینه‌های زندگی در این استان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه تحصیل

 

به‌طور میانگین و با توجه به متغیربودن هزینه دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف سالانه 7 هزار الی 22 هزار دلار کانادا

هزینه مسکن

به‌طور میانگین ماهانه 400 الی 800 دلار کانادا

هزینه حمل‌و‌نقل

به‌طور میانگین ماهانه 83 دلار کانادا

هزینه  خوراک

به‌طور میانگین ماهانه 145 دلار کانادا

هزینه پوشاک

حدود 50 دلار کانادا

هزینه اوقات فراغت

به‌طور میانگین ماهانه 50 تا 100 دلار کانادا

فرهنگ کانادایی و تاثیر آن بر زندگی دانشجویان ایرانی

می‌دانید که کانادا کشوری دو زبانه و مهاجرپذیر است؛ بنابراین روابط اجتماعی خوب و منعطف‌بودن مردم این کشور دور از انتظار نیست. دو فرهنگ مهم انگلیسی و فرانسوی نگرش غالب مردم این کشور را تشکیل داده است که تعامل خوب با مردم دنیا را به دنبال دارد. مردم کانادا عاشق ورزش به خصوص هاکی هستند و علاقه زیادی به هنر به خصوص موسیقی و تئاتر دارند. کانادا به‌عنوان کشوری با مردمانی عاشق ورزش و فعالیت، به‌خوبی دانشجویان ایرانی را در خود جا می‌دهد. یادگیری دو زبان متفاوت با هم، آشنایی با فرهنگ های مختلف، ورزش و رقص و موسیقی، طبیعت و آب و هوای بی نظیر همگی دلیلی موثق بر انتخاب این کشور زیبا برای ادامه تحصیل و زندگی برشمرده می‌شوند.

چگونه می‌توان ویزای کانادا را دریافت کرد؟

یکی از راه‌های آسان و استاندارد دانشجویان ایرانی جهت دریافت ویزای کانادا، دریافت پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور است. جهت اخذ پذیرش از این دانشگاه ها باید شرایط لازم مانند نمره زبان، رزومه تحصیلی قوی، ریز نمرات، تمکن مالی و.. را ارسال و پس‌از پذیرش برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. مدارک مورد نیاز جهت دریافت این ویزا شامل نامه دانشگاه، پاسپورت، مدارک احراز هویت، بیمه مسافرتی، معاینه پزشکی، سوء پیشینه و تمکن مالی هستند که باید به سفارت کشور مدنظر تحویل داده شوند. پس‌از تایید هویت شما و درخواست پذیرش‌تان از سمت دانشگاه، طی بازه‌ای متغیر ویزای تحصیلی‌تان صادر خواهد شد و اجازه ورود به این کشور را خواهید داشت.

کلام آخر

کانادار به‌عنوان سرزمینی رویایی و منحصر‌به‌فرد مورد توجه افراد زیادی در سراسر دنیا به ویژه دانشجویان قرار دارد. مخارج زندگی دانشجویی کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورها مانند آمریکا پایین‌تر و در نتیجه شرایط زندگی راحت‌تر است. امکان دریاقت اقامت دائم پس‌از تحصیل و کار از دیگر مزایای ورود به کشور زیبا و وسیع کانادا به‌شمار می‌رود. کانادا اپلای به‌عنوان یکی از مراکز مطرح در کشور آماده مشاوره و خدمت‌رسانی به شما در پروسه مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود. این مجموعه حرفه‌ای با وجود کارشناسان متخصص در هر زمینه‌ای از مهاجرت از جمله مهاجرت تحصیلی به شما کمک خواهد کرد تا پروسه مهاجرت خود را با خیال راحت انجام دهید. مجموعه مشاوره کانادا اپلای مسیر درست را به شما نشان خواهد داد تا از مهاجرت خود درس‌های خوبی بگیرید.  

سوالات متداول

آیا می‌توان اقامت دائم کانادا را دریافت کرد؟

بله؛ با تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشور و کار پس از فارغ‌التحصیلی می‌توان طی پروسه‌ای آسان اقامت این کشور را دریافت کرد.

آیا می‌توان مخارج زندگی دانشجویی کانادا را تقلیل داد؟

بله؛ با دریافت بورسیه یا فول فاند از دانشگاه‌های این کشور می‌توان مخارج زندگی خود را به طرز چشم‌گیری کاهش داد.

هزینه زندگی در شهرهای کانادا چقدر است؟

مخارج زندگی دانشجویی کانادا در هر یک از شهرهای آن متغیر است؛ اما به‌طور متوسط هزینه زندگی در این کشور، از ارزان‌ترین شهرها تا گران‌ترین آن‌ها بین 800 تا 2000 دلار کانادایی برآورد شده است.

آیا مدارک دانشگاهی ایران در کانادا معتبر است؟

بله؛ مدارک تحصیلی ایران در کانادا معتبر هستند و حتی با مدرک تحصیلی مدارس و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و علمی_کاربردی هم می‌توانید ویزای تحصیلی دریافت کنید؛ تنها به مدرک زبان نیاز خواهید داشت. همچنین چند کار علمی یا مقاله پژوهشی هم شانس پذیرش شما را بیشتر خواهند کرد.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ