تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا (شرایط + هزینه ها2023)

درباره دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یک دانشگاه تحقیقاتی واقع در مونترال، کبک، کانادا است. این دانشگاه که از جانب پادشاه جورج چهارم تاسیس شده‌ است، دانشگاه دولتی محسوب می‌شود و نام خود را از تاجر گلاسوگیایی، جیمز مک گیل، گرفته است؛ وصیت او در سال 1813 منجربه تشکیل کالج مک گیل شد و در سال 1829 این دانشگاه به‌عنوان اولین دانشکده پزشکی شهرت یافت. مک گیل حدود 250 هزار فارغ‌التحصیل بین‌المللی دارد که در بیش‌از 180 کشور زندگی می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به لئونارد کوهن خواننده و ترانه سرا، ویلیام شتنر بازیگر و دیو ویلیامز فضانورد اشاره کرد. در چنین شرایطی تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا برای تمام افرادی که می‌خواهند تحصیلی متفاوت در عالی‌ترین سطح را تجربه کنند، گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد. 

رنکینگ دانشگاه مک گیل در جهان به چه صورت است؟

طبق QS (Quacquarelli Symonds ) یکی از سیست‌های جامع رتبه‌بندی دانشگاهی، در سال اخیر مک‌گیل رتبه 27 را در میان دانشگاه‌های برتر جهان، کسب کرده ‌است. این دومین سال متوالی است که مک گیل چهار پله در رتبه‌بندی QS صعود می‌کند.  این درحالی است که دو سال پیش، دانشگاه در همین رتبه‌بندی، امتیاز 35 را کسب کرده ‌است. این دانشگاه در استان کبک جایگاه اول و در کشور کانادا جایگاه دوم را داراست. 
 در میان تمامی موسسات عمومی آمریکای شمالی رتبه سوم از آن دانشگاه مک گیل است. در اوایل سال جاری، مک‌گیل در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS بر اساس موضوع، با 32 موضوع در 50 دانشگاه برتر جهان، رتبه‌بندی شده ‌است.
این دانشگاه در سایر بخش‌ها هم حرف برای گفتن بسیار دارد. مک گیل از لحاظ کیفیت آموزش رتبه 25 را به خود اختصاص داده ‌است. به لحاظ استخدام فارغ‌التحصیلان رتبه 101 در سطح جهان را دارد. رتبه 40 به لحاظ کیفیت هیات علمی و عملکرد پژوهشی رتبه 44 در سطح جهان است که به دانشگاه مک گیل تعلق می‌گیرد. 

چرا در دانشگاه مک گیل تحصیل کنید؟

دانشگاه مک گیل یکی از مشهورترین موسسات آموزش عالی و هفتمین دانشگاه قدیمی در کانادا است. این دانشگاه بیش‌از      40 هزار دانشجو دارد که 68% دانشجوی کارشناسی، 32% دانشجوی کارشناسی‌ارشد و حدود 30% از آن‌ها دانشجوی دکتری هستند؛ 24% دانشجویان این دانشگاه از 150 کشور در سراسر دنیا گردهم آمده‌اند. به لطف اعتبار دانشگاه مک گیل، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، فرصت‌های شغلی بسیاری را می‌توانند کسب کنند. بالای 90% فارغ‌التحصیلان از رشته‌های مختلف مک گیل در کانادا یا آمریکا مشغول به کار هستند. این جمله یک ادعا نیست، اعداد و ارقامی که دانشگاه مک گیل سالانه از شرایط کاری فارغ‌التحصیلان خود ارائه می‌دهد، دلیل محکمی بر این ادعاست. تفاوتی ندارد که شما در رشته‌های هنری و علوم انسانی تحصیل کنید یا در رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی، در هر صورت اعتبار دانشگاه مک گیل شما را در بهترین شرکت‌ها مشغول به کار خواهد کرد. کار پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویانی که قصد گرفتن اقامت دائم از کانادا را دارند، بسیار نکته مهمی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در واقع با انتخاب دانشگاهی همچون مک گیل شما شرایط اقامت خود را در این کشور به‌مراتب ساده خواهید کرد. 

حداقل سن برای پذیرش این دانشگاه چقدر است؟

قوانین استان کبک کمی از قوانین کشور کانادا متفاوت است و این تفاوت‌ها در قوانین دانشگاهی این استان هم مشاهده می‌شود. در بسیاری از استان‌های کانادا سن قانونی 16 سال است، این درحالی است که سن قانونی در کبک 18 سال خواهد بود. در واقع حداقل سن ورود شما به دانشگاه مک گیل 18 سال تعریف می‌شود. 
در شرایط استثنایی که برخی افراد سن کمتر از 18 سال دارند و می‌خواهند تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا را تجربه کنند، باید سرپرست قانونی داشته باشند؛ بنابراین اگر در زمان سفر به کانادا 18 سال ندارید، باید قبل‌از شروع مراحل مهاجرت برای تحصیل در مک گیل، یک سرپرست قانونی در مونترال داشته ‌باشید. 
قیم، یک شهروند کانادایی یا مقیم دائم کانادا است که حداقل 18 سال سن داشته باشد و در فاصله معقولی از شما اقامت داشته باشد. برای انجام این کار لازم است تا شما از طریق وب‌سایت اداره مهاجرت کبک، به‌صورت آنلاین برای گواهی پذیرش کبک (CAQ) درخواست دهید و نامه درخواست سرپرستی را تکمیل کنید. نامه درخواست سرپرستی باید از جانب هر دو والدین امضا شود. شما باید تمام فیلدهای نامه را پر و شماره درخواست CAQ خود را وارد کنید. دقت شود که در این مرحله به نامه‌ها و فرم‌های ناقص ترتیب‌اثر داده نمی‌شود.

مدارک زبان مورد تایید دانشگاه مگ گیل چیست؟

از آن‌جایی که 80% مردم استان کبک به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند، این دانشگاه به‌صورت محدود دوره‌هایی را هم به زبان فرانسوی اختصاص می‌دهد. دانشگاه مک گیل بیش‌از 40هزار دانشجو دارد که تعدد زیادی از آن‌ها دانشجوی بین‌المللی هستند؛ بنابراین زبان انگلیسی زبانی است که در این دانشگاه مرسوم است.

دانشگاه مک گیل رتبه بالایی را در سطح جهان دارد و طبیعی است که انتظاراتش از دانشجویانش نسبتا بالا باشد؛ داشتن مدرک زبان بین‌المللی یکی از این موارد است. مدارک آزمون‌های بین‌المللی زبان که دانشگاه مک گیل آن را از دانشجویان می‌پذیرد، عبارتند از :

آزمون  Cambridge C2 (CPE)/ Cambridge C1 Advanced (CAE)

معمولا نتایج الکترونیکی این آزمون مستقیما از جانب کمبریج به مک گیل ارسال میشود. این آزمون نمره آن به صورت کسب سطح A،B وC  است.

آزمون ارزیابی زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی  (CAEL)

برای دانشگاه مک گیل نمرات این آزمون باید 60 به بالا باشد.

آزمون زبان انگلیسی Duolingo (DET)

برای دانشگاه مک گیل نمرات این آزمون باید 115 به بالا باشد. دانشگاه مک گیل آزمون بین‌المللی دولینگو را برای ورود به بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه مک گیل قبول ندارد.

آزمون زبان انگلیسی IELTS

دانشگاه مک گیل به افرادی را که در آزمون آیلتس نمره بالاتر از 6.5 گرفته‌اند، مجوز ورود به لحاظ زبانی اختصاص می‌دهد. مک گیل فقط نمرات ارائه شده به صورت الکترونیکی از مرکز آزمون آیلتس را می پذیرد و دیگر فرمهای کاغذی را از مراکز آزمون داوطلبان نمی پذیرد.

آزمون زبان انگلیسی TOEFL

برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند، آزمون تافل باید با حداقل نمره 86 (در هر بخش آن حداقل نمره کسب‌شده 20) باشد.

آزمون زبان انگلیسی پیرسون آکادمیک Pearson Academic

این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و معمولا برای شرکت در آن باید به کشورهایی همچون ترکیه، آدربایجان و دبی سفر کرد. متقاضیان از 90 نمره این آزمون حدود 70 نمره را باید کسب کنند تا بتوانند در مک گیل پذیرش بگیرند.

فراموش نکنید که زبان فقط یکی از فاکتورهای ورود به این دانشگاه است و شما باید از لحاظ علمی دانشجوی توانایی باشید تا بتوانید تحصیل در دانشگاه مک گیل را تجربه کنید. در هر صورت مک گیل اعتبار و رنکینگ 27 در جهان را از دانشجوهای خود به‌دست می‌آورد.

بورسیه‌ها و کمک هزینه‌ها در دانشگاه مگ گیل چگونه است؟

دانشگاه مک گیل دفتری اختصاصی برای ارائه بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی دارد. این بورسیه‌ها بخش زیادی از هزینه‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد و به دانشجویان اجازه می‌دهد تا برای برنامه‌های تحصیلی،  کار و درخواست وام‌های اضطراری به این دفتر مراجعه کنند. دانشگاه مک گیل با اذعان به چالش‌های پیش روی دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور طیف وسیعی از بورسیه‌ها، جوایز و کمک‌های مالی را ارائه می‌کند.

دو نوع بورسیه تحصیلی برای ورود به دانشگاه مک گیل وجود دارد، یک نوع بورسیه تحصیل دانشگاه مک گیل کانادا که غیرقابل تمدید و یک ساله است و ارزش آن 3هزار دلار کانادا خواهد بود و دیگری تا سقف 3 الی 4 سال بورسیه تحصیلی است که قابل تمدید و ارزش آن بین 3 هزار تا 12 هزار کانادا خواهد بود. تعداد کمی از دانشکده‌هایی مانند دندان‌پزشکی، حقوق، پزشکی و موسیقی بورسیه ورودی جداگانه خود را دارند که برای استفاده از آن، دانشجویان باید به وب‌سایت آن دانشکده مراجعه کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه مگ گیل کانادا چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا هزینه‌هایی را برای دانشجویان بین‌الملل دربردارد. غیر از بودجه‌ای که برای بورسیه تحصیلی در نظر گرفته می‌شود، کمک هزینه‌های دیگری هم برای دانشجویان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وام دانشجویی برای دانشجویان در مقاطع مختلف اشاره کرد.

یکی دیگر از مزیای تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا این است که اگر در تاریخ سررسید، پول شهریه کافی را در اختیار نداشته باشید، می‌توانید از گزینه تاخیر در پرداخت شهریه استفاده کنید و زمانی که پول به دست‌تان رسید، می‌توانید پرداخت شهریه خود را انجام دهید. مک گیل چالش‌هایی را که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در خارج از کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، واقف است. دفتر بورسیه و کمک‌های دانشجویی متعهد است تا دانشجویان واجد شرایط از هر منطقه جغرافیایی را برای ورود و تکمیل برنامه‌های تحصیلی در این دانشگاه مورد حمایت قرار دهد.

تمام این موارد سبب می‌شود تا تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا به یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان در سراسر دنیا تبدیل شود. باتوجه به آن‌چه گفته شد، شهریه در هر مقطع و رشته‌ای متفاوت خواهد بود. جدول شهریه‌‌ای که دانشگاه مک گیل برای تحصیل در این دانشگاه در سال 2023 ارائه داده است، بیشترین شهریه را به رشته‌های دندان‌پزشکی و پزشکی اختصاص داده است. شهریه سالانه در این رشته‌ها به ترتیب حدد 79 هزار و 59 هزار دلار خواهد بود. شهریه رشته‌های پرطرفدار در گرایش‌های مهندسی‌ سالانه 55 هزار دلار است. از آن‌جایی که تمام دانشجویان بین‌الملل باید بیمه و خدمات دندان‌پزشکی دانشجویی داشته باشند، مبلغی هم بابت این مسئله به شهریه اضافه می‌شود که با احتساب بیمه این عدد به 58 هزار دلار در سال می‌رسد.

رشته‌های مورد پذیرش دانشگاه مک گیل کدامند؟

دانشگاه مک گیل ۵۰۰ برنامه‌ در مقطع کارشناسی و ۹۳ برنامه‌ تحصیلات تکمیلی و دکترا را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می دهد. برنامه‌های دانشگاه مک‌گیل به زبان انگلیسی از طریق ۱۱ دانشکده و ۱۱ مدرسه ارائه می‌شود که همه آن‌ها در ۳۰۰ ساختمان در دو پردیس مختلف ارائه می‌شود. این دانشگاه یکی از 3 دانشگاه انگلیسی زبان در کبک است .پردیس اصلی در مرکز شهر مونترال واقع شده است؛ درحالی‌که پردیس دیگر در نزدیکی سنت-آن دو-بل وو (Sainte-Anne-de-Bellvue) میزبان دانشکده علوم کشاورزی و محیط زیست، جایی است که دانشجویان به یک مزرعه کاری دسترسی دارند.
تعداد دانشجویان بین‌الملل در این دانشگاه قابل توجه است و این امید را به افراد می‌دهد که تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا محدود به مرز و جغرافیای خاصی نخواهد بود. افراد در این دانشگاه بر اساس توانایی‌های علمی خود سنجیده خواهند شد؛ همین مسئله باعث می‌شود که مک گیل به متنوع‌ترین دانشگاه خصوصا در رشته پزشکی تبدیل شود. دانشکده‌های دانشگاه مک گیل عبارتند از:
•    هنر
•    مدیریت
•    دندان‌پزشکی
•    مهندسی
•    داروسازی
•    علوم پایه
•    علوم انسانی
•    پرستاری
•    موسیقی
•    فیزیوتراپی و کاردرمانی
•    علوم کشاورزی و محیط زیست
در نظر داشته باشید که مک گیل را برای رشته‌های پزشکی، مدیریت و مهندسی  بیش‌از سایر رشته‌ها می‌شناسند؛ بنابراین رقابت دانشجویان برای ورود به این رشته‌ها بیشتر و به‌تبع آن سخت‌تر خواهد بود. از آن‌جایی که شهر مونترال در هنر و صحنه‌های هنری، پیشرو محسوب می‌شود، تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا در رشته‌های هنر و علوم انسانی هم طرفداران خاص خود را دارد.

آیا برای اپلای دانشگاه مک گیل باید هزینه پرداخت کرد؟

سالانه متقاضیان بسیاری برای تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا درخواست می‌دهند. از آن‌جایی که بررسی این درخواست‌ها زمان‌بر است، این دانشگاه هزینه‌ای را برای بررسی درخواست‌ها درنظر گرفته است تا تنها افرادی برای اپلای مک گیل اقدام کنند که حداقل شایستگی‌های لازم را برای ورود به این دانشگاه را داشته باشند. دقت کنید که هزینه بررسی پرونده غیرقابل استرداد است؛ به این معنی که شما چه پذیرفته شوید و چه نشوید، این هزینه را پرداخت می‌کنید و به شما باز نخواهد گشت. 
برای درخواست برنامه‌های تحصیلات تکمیلی، متقاضیان بین‌المللی ملزم به پرداخت 120.99 دلار کانادا هستند که با این مبلغ می‌توانند حداکثر دو درخواست برای برنامه‌های مختلف در یک دوره ارسال کنند. ممکن است هزینه‌های اضافی برای برخی از برنامه‌ها وجود داشته باشد.
برای درخواست در مقطع کارشناسی 114.37 دلار کانادا به‌عنوان هزینه درخواست، به‌صورت غیرقابل استرداد، دریافت می‌شود. دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه مک گیل در برنامه‌های دانشکده پزشکی و دانشکده دندان‌پزشکی باید 160.12 دلار کانادا پرداخت کنند. در این بخش هم متقاضیان می‌توانند برای دو برنامه به‌طور همزمان درخواست دهند. در نظر داشته باشید که برای درخواست در مدرسه موسیقی شولیچ، هزینه آزمون اضافی 70.41 دلار کانادا دریافت می‌شود.

سخن پایانی

تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا یکی از فرصت‌هایی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. درصد پذیرش در مقطع کارشناسی این دانشگاه چیزی حدود  ۳۸% است که نشان‌دهنده سیاست پذیرش نسبتا رقابتی آن است. این دانشگاه به‌عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا در سراسر جهان معرفی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر و نحوه پذیرش در مقاطع مختلف این دانشگاه، کانادا اپلای با سال‌ها تجربه موفق در زمینه اعزام دانشجو به کانادا می‌تواند به شما کمک کند تا مطابق با رزومه و توانمندی‌های خود بهترین پوزیشن را در دانشگاه مک گیل انتخاب کنید. 

 

سوالات متداول 

1. آیا می‌توان برای شهریه درخواست تعویق داد؟

شما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، می‌توانید 50٪ از کل موجودی خود را به مدت یک ماه به‌تعویق بیندازید. در ترم پاییز تا پایان سپتامبر، در ترم زمستان تا پایان ژانویه و در ترم تابستان تا پایان ماه می. 

2.آیا می‌توان هزینه‌ها را به‌صورت اقساطی در دانشگاه پرداخت کرد؟

برای تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا در حال‌حاضر برنامه اقساطی تعریف نشده است. شهریه و هزینه‌ها به‌صورت ترم بر اساس صورت‌حساب است. اگر نمی‌توانید شهریه خود را یک‌باره پرداخت کنید، هرآن‌چه را که می‌توانید بپردازید تا موجودی کلی خود را کاهش دهید تا هزینه‌های بهره آن کاهش یابد.  

3.طول ترم دانشگاه مگ گیل چقدر است ؟

تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا همچون سایر دانشگاه‌های این کشور در یک سال، سه ترم تحصیلی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. ترم ژانویه، ترم می و ترم سپتامبر که مهلت ثبت‌نام آن تا 1 دسامبر است. مدت زمان هر ترم حدود 4 تا 5 ماه خواهد بود. دانشگاه مک گیل ددلاین پذیرش ترم‌ پاییزی را تا 15 ژانویه اعلام کرده است. این درحالی است که مهلت پذیرش ترم زمستانی برای متقاضیان کانادایی 1 سپتامبر و متقضیان بین‌المللی 15 جولای درنظر گرفته شده است. دقت کنید که ددلاین هر دانشکده و رشته در دانشگاه مک گیل متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی ددلاین هر مقطع و رشته با اختلاف چند روز از یکدیگر متمایز می‌شود. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید از کارشناسان کانادا اپلای کمک بخواهید.

4. آیا همزمان با تحصیل در دانشگاه مک گیل می‌توان کار کرد؟

بله، در داخل دانشگاه مک گیل یک دفتر کاریابی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند از این طریق شغلی متناسب با مهارت‌های خود پیدا کنند. داشتن یک شغل پاره‌وقت در کنار تحصیل بلامانع است و باعث می‌شود تا شما هزینه‌های مربوط به تحصیل خود را به‌راحتی پرداخت نمایید. ناگفته نماند که در بعضی از شرایط خاص،‌ دولت کانادا به‌صورت جداگانه کمک‌هایی به دانشجویان مک گیل می‌کند. شما برای دریافت این کمک دولتی باید در سامانه دانشگاه تا قبل از تاریخ ۳۰ ژوئن درخواست خود را ثبت کنید تا بررسی‌های لازم انجام شود.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ