کانادا با بحران کمبود نیروی کار روبه‌رو است

آیا تاکنون با خود فکر کرده‌اید که کشور کانادا تا چه اندازه با بحران کمبود نیروی کار روبه‌رو است؟ آیا می‌دانستید که این کشور چقدر به نیروی کار متخصص، کارآمد و پرانرژی نیازمند است؟ بله کانادا با کمبود نیروی کار اعم از کارگر، کارمند و افرادی که می‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای مشاغل مختلف باشند، مواجه است.

بر اساس آمار منتشره، در حال حاضر، تقریباً 40٪ از کارآفرینان کانادایی برای یافتن نیروی کار مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند. هم‌چنین بر اساس آمار، تا لااقل یک دهه، شهروندان کانادا قادر به حل این بحران نخواهند بود.

دو دلیل عمده باعث کاهش نیروی کار در کانادا شده است: بالا رفتن جامعۀ بازنشستگان و کاهش جمعيت كودكان. بر اساس این دو عامل پس از بازنشستگي نیروی کار حال حاضر، رشد نيروي كار در كانادا نزديك به صفر خواهد شد. در حقیقت وقتی افراد میانسال بازنشسته می‌شوند، باید نیروی کار جوان جای آنها را بگیرند اما زمانی که سن کشور رو به پیری می‌رود، نیروی کار جوان وجود ندارد و این بحران به وجود می‌آید.

بر اساس مطالعات، شدت و ضعف این کمبود، بر حسب نوع تجارت‌های و شرکت‌های متفاوت فرق می‌کند. این بحران برای بنگاه‌های کوچک‌تر حادتر و پیچیده‌تر است. بخش‌هایی که بیشترین مشکل را دارند، تولید، تجارت خرده فروشی و ساخت و ساز است. متداول‌ترین استراتژی این کارآفرینان برای مقابله با کمبود نیروی کار، استفاده از کارگران کمتر و الزام کارکنان به کار در ساعات طولانی‌تر است. بنابراین کارکنان واجد شرایط باید جوان‌تر بوده که توانایی انجام کار بیشتر را داشته باشند. هم‌چنین این کارآفرینان سعی می‌کنند کارآیی بنگاه خود را از طریق ساده سازی فرایندها بهبود ببخشند.

 

نیروی کار

 

نتایج کمبود نیروی کار در کانادا 

کانادا در معرض کمبود نیروی کار ماهر است و این باعث افزایش رشد مشاغل و هم‌چنین مهاجرت بیشتر می‌شود. در حقیقت این وضعیت فرصتی را برای کسانی فراهم می‌آورد که قصد دارند از طریق کاریابی به کانادا مهاجرت کنند. طبق نظرسنجی بانک توسعۀ تجارت کانادا، 53 درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط می‌گویند که کمبود نیروی کار باعث شده که آنها  سرمایه گذاری در تجارت را محدود کنند و به همین جهت فرصت‌هایی را برای مهاجرت فراهم آورند. 

در نتیجۀ معضل کمبود نیروی، برخی از شرکت‌ها قادر نیستند که به نیازهای مراجعین و مشتریان خود پاسخ مناسب بدهند. گاهی نیز شرکت‌های تولیدی به دلیل کمبود نیروی کار ناگزیر هستند سفارشات مشتریان خود را رد کنند و یا حتی اگر  سفارش‌ها را بپذیرند، آنها را با کیفیت پایین‌تر ارائه دهند و به این ترتیب رقابت میان کارفرمایان و به ویژه کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی حال کاهش می‌یابد.

کمبود نیروی کار سبب پایین آمدن سرعت کار و رشد فروش شرکت‌ها می‌شود. تجزیه و تحلیل‌های آماری نشان می‌دهند که در بنگاه‌هایی که بیشتر دچار کمبود نیروی کار هستند، احتمال فول و پایین آمدن رشد و موفقیت 65٪ بیشتر از سایر شرکت‌ها است.

 

در کشور کانادا بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان سوم، رقابت بر سر جذب نیروی کار است و نه یافتن کار. در کانادا شرکت‌هایی که بخش تامین نیروی منابع انسانی (HR) آنها  قوی‌تر هستند، برای جذب نیروی کار قدرت بیشتری دارند، آنها با جذب نیروی کار جدید، رشد شرکت را بالاتر برده و کارایی و فروش را بیشتر کرده و سرعت می‌بخشند. بر اساس مطالعات، رشد فروش سالانۀ شرکت‌هایی با HR قوی‌تر، 10٪ بیشتر است.

 

کارگر در کانادا

 

مهاجرپذیری، راه حل برطرف کردن بحران نیروی کار کانادا

در 5 سال گذشته بیش از 76% از کارفرمایان کانادایی برای در استخدام نیروی کار خود دچار بحران بوده است و اغلب آنها مشاغل کوچک بوده‌اند. مشاغل کوچک به دنبال نیروهای هستند که یا دارای مدرک دانشگاهی یا آموزش از طریق کارآموزی بوده و یا افرادی باشند که دارای مدرک دیپلم یا آموزش تخصصی شغلی هستند. 

کارفرمایان برای جذب نیروی کار ناگزیر به تغییر شرایط کار شده‌اند: آنها با روش‌هایی از جمله بالا بردن حقوق، بیشتر کردن زمان تعطیلات و مرخصی قصد دارند که به حفظ کارمندان خود بپردازند. از سوی دیگر ادارۀ مهاجرت کانادا به منظور حل مشکل کارفرمایان، دست به اقداماتی برای مهاجرت اتباع سایر کشورها به این کشور زده است. 

بر اساس این قوانین، کارفرمایان با سیستم‌هایی مانند اکسپرس انتری (Express Entry)، قادر به جذب نیروهای کار، دارای مهارت‌های مورد نظر  از سایر کشورها خواهند بود. این سیستم به انتخاب تعدادی متقاضی برای مهاجرت کاری کمک می‌کند که اقامت دائم کشور کانادا را دریافت کنند. بنابراین، معامله‌ای دو سر برد است که هم از بحران کمبود نیروی کار می‌کاهد و هم افرادی که علاقه به مهاجرت به کانادا را دارند، خواهند توانست با یافتن کار مناسب وارد این کشور شوند. 

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که قصد دارید از طریق سیستم اکسپرس انتری به کانادا مهاجرت کنید، باید مراحل زیرا را انجام دهید: 

1.با بررسی شایستگی‌ها و توانایی‌های خود، امکان اقدام از طریق این سیستم را بررسی کنید. در صورتی که قادر نیستید به تنهایی برای این کار اقدام نمایید، می‌توانید با کارشناسان زبدۀ مهاجرتی تماس بگیرید تا آنها شما را در بررسی و دسته‌بندی قابلیت‌هایتان یاری نمایند. 

2.مدارک خود را آماده کنید. هیچ کس نمی‌توانند مانند کارشناسان مهاجرتی در آماده کردن و مرتب کردن مدارک به شما کمک نماید. توصیه‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان ما در کانادا اپلای، می‌تواند به شما اطلاعات لازم را در مرتب کردن مدارکتان داده و مسیر کوتاه‌تر و مطمئن‌تری را پیش روی شما بگذارد. 

3.پروفایل خود را تنظیم نمایید. حتی اگر در دو مرحلۀ قبل کارهای خود را بدون هماهنگی و همکاریِ مشاوران مهاجرت انجام دادید، شک نکنید که در اینجا به کارشناسان امور مهاجرتی نیاز مبرمی خواهید داشت. راهنمایی‌های کارشناسان ما می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. 

 

4.زمانی که دعوتنامۀ شغلی را دریافت کردید، زمان تغییر رسیده است. شما می‌توانید مرحلۀ پایانی کارهای مربوط به مهاجرت را، با هماهنگی و همکاری کارشناسان کانادا اپلای، انجام داده و راحت و آسوده پای به خاک کانادا بگذارید.

 

توزیع نیروی کار در کانادا

 

مشاغل و مناطق متقاضی نیروی کار مناسب برای مهاجرت 

بر اساس آنچه گفته شد، کارفرمایان زیادی در کانادا به دنبال نیروی کار می‌گردند. این موضوع فرصت مناسبی را برای افرادی که در جست‌وجوی کار هستند و یا قصد دارند از طریق کار به این سرزمین پهناور مهاجرت کنند، فراهم می‌آورد. 

شما می‌توانید مشاغلی که برای جذب نیروی کار برای آنها تقاضا شده و پتانسیل بیشتری برای امنیت شغلی و درآمد بالایی داشته باشند، را پیدا کنید. از این گذشته ، بسیاری از مشاغل پرطرفدار در کانادا برای 5 سال آینده فرصت‌های درآمدزایی بالایی را ارائه می‌دهند زیرا کارفرمایان به دلیل کمبودهای پیش بینی شدۀ نیروی کار، نیاز به جذب و حفظ کارکنان با کیفیت دارند. 

کمبود نیروی کار در بعضی از استان‌های کانادا نظیر انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا و بحرانی‌تر است. می‌توان بر اساس آمار و ارقام دریافت که انتاریو با 169,900 بیشترین میزان شغل خالی را دارد، کبک با 116,000 جایگاه خالی شعلی در ردۀ دون است و بریتیش کلمبیا با 74,700 در جایگاه سوم قرار دارد.

 

برخی از مشاغل پرطرفدار که در بیشتر نقاط کانادا متقاضی دارد، به قرار زیر هستند:

1.پرستار:  دو عامل اصلی موجب افزایش تقاضا برای استخدام پرستاران است: یکی این که تعداد زیادی از پرستاران شاغل به زودی بازنشسته می‌شوند. و دلیل دوم افزایش جمعیت سالمند در کانادا است که نیازهای درمانی بالاتری نسبت به نسل‌های جوان دارند. برای این شغل تقریباً در تمامی ایالت‌های کانادا کار هست. 

2.راننده کامیون: کانادا کشور بزرگی است که برای حمل و نقل و جابجایی وسایلش به کامیون نیاز دارد. اقتصاد کانادا به رانندگان کامیون متکی است، اما افراد جوان به اندازه کافی وارد صنعت حمل بار نشده‌اند تا بتوانند جای خالی کارگران بازنشسته را پر کنند. در استان‌های انتاریو، کبک، بریتیش کلمبیا، نوا اسکوتیا، یوکا و جزیرۀ پرنس ادوارد به این نیروی کار نیاز زیادی است.

3.استاد دانشکده یا مربی حرفه‌ای: آموزش در دانشکده و سطح حرفه‌ای یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز در کانادا است. اساتید دانشکده‌ها و مدرسان حرفه‌ای در مؤسسات دولتی و خصوصی که برنامه‌های دانشگاهی‌، فنی و حرفه‌ای را ارائه می‌دهند، می‌توانند هر چیزی را از زیبایی گرفته تا هنرهای آشپزی و طراحی آموزش دهند. استان‌ها و ایالت‌های با بالاترین تقاضا برای این شغل عبارتند از انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا.

4.مشاور مدیریت مشاغل و تامین نیروی انسانی: در یک بازار جهانی در حال گسترش که به طور فزاینده‌ای رقابتی می‌شود‌، برای کسب و کارهای ضعیف یافتن کارمندان جدید اهمیت دارد. این شرکت‌ها برای رسیدن به این هدف، غالباً مشاوران مدیریت مشاغل را استخدام می‌کنند. منیتوبا ، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، انتاریو، جزیرۀ پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان بیشترین متقاضی را برای این شغل دارد. 

5.جوشکار: جوشکاری یکی از مشاغل پرطرفدار است که بیشتر ناشی از رشد شغل‌های جدید است و چندان به بالا رفتن نرخ بازنشستگان ارتباطی ندارد. برای این شغل در بریتیش کلمبیا و جزیرۀ پرنس ادوارد، امکان کاریابی بیشتری موجود است. 

6.دستیار حرفه‌ای یا فیزیوتراپ: متخصصین کاردرمانی، فیزیوتراپیست‌ها و دستیاران آنها کارهای مهمی را در جهت بهبود بیمارانی با مشکلان حرکتی انجام می‌دهند. این مشاغل در نیوبرانزویک، انتاریو، مانیتوبا، آلبرتا، بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان بیشترین متقاضی برای استخدام را دارند. 

7.مهندس نرم افزار یا طراح کامپیوتر: دنیای امروزی با رشد فرایندۀ تکنولوژی‌های کامپیوتر، ارتباطات از راه دور و فناوری تلفن، همراه است به گونه‌ای که دیگر هیچ کدام از ما زندگی بدون تکنولوژی را نه تنها به یاد نداریم بلکه نمی‌دانیم چگونه می‌توان بدون فناوری‌های مربوط به آن زندگی کرد. بنابراین طبیعی است که تقاضا برای مهندسان نرم افزار و سایر رشته‌های مرتبط با آن، افزایش زیادی داشته باشد. در  ساسکاچوان ، جزیرۀ پرنس ادوارد، نیوبرانزویک، کبک، نوا اسکوشیا، انتاریو و بریتیش کلمبیا میزان تقاضا از سایر بخش‌های کانادا بیشتر است. 

8.مهندس هوا فضا: با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی یکی دیگر از شغل‌های پردرآمد با درخواست بالا، مهندسی هوا فضاست. این رشته در کبک، انتاریو و نوا اسکوشیا متقاضی دارد. 

9.تکنسیسن برق صنعتی: هر اندازه که معادن، بهره برداری از گاز و تولیدات بیشتر به صورت خودکار انجام شود، صنایع بیشتری به برق صنعتی متکی می‌شوند. این موضوع مهم می‌تواند درک این که چرا برق صنعتی رشتۀ پرطرفداریی است را آسان کند. شما به عنوان تکنسین برق صنعتی، وظیفۀ نصب، آزمایش، نگهداری و تعمیر ماشین آلات و تجهیزات صنعتی را به عهده خواهید داشت و می‌توانید در نوا اسکوشیا، جزیرۀ پرنس ادوارد و انتاریو کار پیدا کنید. 

10.خلبان هواپیما: اگر به صفوف خلبانان هوایی در کانادا بپیوندید، دارای شغلی خواهید بود که از درآمد و تقاضای بالایی در این کشور برخوردار است و فرصت‌های زیادی برای کار به عنوان خلبان در کانادا وجود دارد. بیشترین تقاضاها در کبک، مانیتوبا، آلبرتا، بریتیش کلمبیا و یوکان است.

 

https://www.bdc.ca/en/documents/analysis_research/labour-shortage.pdf

https://www.ctvnews.ca/canada/canada-s-skilled-labour-shortage-what-does-it-mean-for-workers-and-employers-1.4623996

https://www.hrreporter.com/focus-areas/automation-ai/smaller-employers-facing-skills-and-labour-shortage-report/326272

https://www.trade-schools.net/ca/articles/careers-in-demand

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ