شهریه دانشگاه‌های کانادا چقدر است؟

اگر شما هم قصد تحصیل در کانادا دارید، خبر خوبی که برایتان داریم این است که، هزینه‌های تحصیل و شهریه در دانشگاه‌های کانادا به ‌طورکلی ارزان‌تر از بسیاری کشورهای هم‌رده آن، مانند ایالات متحده، انگلستان و استرالیا است. به همین دلیل است که اغلب دانشجویان بین المللی ترجیح میدهند دانشگاه‌های برتر کانادایی را برای ادامه تحصیل خودشان انتخاب کنند. در این مقاله شهریه دانشگاه‌های کانادا را بررسی می‌کنیم، تا در تصمیم‌گیری آسان‌تر و برنامه‌ریزی بهتر کمکتان کنیم.

شهریه دانشگاه های کانادا

شهریه دانشگاه‌های کانادا چقدر است؟

تعیین شهریه دانشگاه‌های کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در این موضوع می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • در چه برنامه‌ای تحصیل می‌کنید
  • دانشجوی بین‌المللی یا اهل کانادا هستید
  • در چه مقطعی مشغول به تحصیل هستید
    طبق آخرین گزارش‌های آماری موجود، شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی به‌طور متوسط ۷٫۶ درصد برای دانشجویان بین‌المللی افزایش یافته است. در ادامه نگاهی به شهریه این دانشگاه‌ها به تفکیک مقطع تحصیلی می‌کنیم.

شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی

طبق آمار موجود، میانگین شهریه دانشگاه در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی، حدود ۲۹۷۰۰ دلار کانادا در سال است. البته دوره‌های علوم انسانی ارزان‌تر هستند و به‌طور میانگین 15542 دلار خرج برمی‌دارند.

شهریه تحصیلات تکمیلی در کانادا

اگر می‌خواهید در مقطع تحصیلات تکمیلی، یعنی کارشناسی ارشد به بالا تحصیل کنید، باید بدانید شهریه دانشگاه در کانادا برای این مقاطع پایین‌تر هستند. البته همه چیز در این باره به برنامه مورد نظر شما بستگی دارد. طبق آمارهای موجود، متوسط هزینه شهریه دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع تحصیلات تکمیلی، حدود ۱۷۸۰۰ دلار کاناداست.

البته در کانادا هم مانند سایر نقاط جهان، دوره‌های مدیریت اجرایی (executive MBA)، گران‌ترین دوره‌ها هستند. شهریه دانشگاه‌های کانادا برای دوره مدیریت اجرایی حدود ۵۶ هزار دلار و برای MBA متداول (regular MBA) حدود ۲۷۴۰۰ دلار کاناداست.
تا به اینجا شهریه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را بررسی کردیم،  وقت آن رسیده که شهریه‌ها را به تفکیک دانشگاه‌ها هم بررسی کنیم. برای این کار، سه دانشگاه برتر کانادا، یعنی دانشگاه‌های تورنتو، بریتیش کلمبیا و مک‌گیل را انتخاب کردیم تا بهتر بتوانید میزان شهریه برای تحصیل در کانادا را تخمین بزنید.

شهریه دانشگاه تورنتو

شهریه تحصیل در دانشگاه تورنتو

هزینه هر سال تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو برای دانشجویان بین‌المللی، بین ۲۱ هزار تا ۶۵ هزار دلار کانادا است. شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر از آن هم بین ۱۱ هزار تا ۴۷ هزار دلار کانادا است.
بهترین راه برای اطلاع از به‌روزترین شهریه و هزینه‌های لازم برای تحصیل در کانادا، مراجعه به وب‌سایت کانادا اپلای است. اطلاعات مربوط به هزینه‌های تحصیلی در این وب‌سایت‌ها مدام به‌روز می‌شوند و می‌توانید همیشه از آخرین تغییرات شهریه دانشگاه تورنتو و شرایط تحصیل در این دانشگاه برتر کانادایی مطلع شوید.

شهریه تحصیل در دانشگاه بریتیش کلمبیا

هزینه هر سال تحصیلی در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا برای دانشجویان بین‌المللی، بین ۱۳ هزار تا ۵۱ هزار دلار کانادا است. دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی هم باید خودشان را برای پرداخت ۱۱ هزار تا ۴۷ هزار دلار کانادا آماده کنند.

شهریه تحصیل در دانشگاه مک‌گیل

به‌طورکلی، هزینه هر سال تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه مک‌گیل برای دانشجویان بین‌المللی، بین ۱۹ هزار تا ۵۵ هزار دلار کانادا است. شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر هم به‌طور معمول بیشتر از ۱۱ هزار دلار است.
مبلغی که به‌عنوان شهریه می‌پردازید، فقط برای تحصیل در دانشگاه است و باید هزینه زندگی در کانادا را هم به شهریه دانشگاه‌های کانادا اضافه کنید. در ادامه این مقاله نگاهی به هزینه‌های جاری زندگی در این کشور می‌اندازیم.

هزینه زندگی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا چقدر است؟

داشتن تمکن مالی به میزان حداقل ۱۰ هزار دلار کانادا، به‌علاوه شهریه دانشگاه‌های کانادا از ملزومات گرفتن ویزای تحصیلی این کشور است، اما اگر قصد زندگی در کانادا را دارید، خیلی بیشتر از این‌ها باید هزینه کنید.
هزینه‌های زندگی در این کشور به محل زندگی و سبک زندگی خودتان بستگی دارد. در شهرهای بزرگ به‌طور معمول هزینه‌ها بیشتر است؛ اما شما می‌توانید یکی از دانشگاه‌های معتبر در شهرهای کوچک‌تر کانادا را انتخاب کنید تا نه‌تنها هزینه شهریه، بلکه هزینه زندگی‌تان هم تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
مطابق گزارش‌های ارائه شده توسط دانشگاه مونترال، دانشجویان این دانشگاه در مجموع به به 14700 دلار کانادا در سال برای زندگی در کانادا نیاز دارند. این مبلغ برای تامین هزینه مسکن، مواد غذایی، کتاب و لوازم تحصیلی، هزینه‌های تلفن و اینترنت و غیره در نظر گرفته شده است.
دانشگاه بریتیش کلمبیا هم هزینه‌های سالیانه زندگی در ونکوور را حدود ۱۵۵۰۰ دلار کانادا تخمین زده است؛ البته این مبلغ شامل بیمه درمانی اجباری نمی‌شود و بیمه اجباری سالی ۸۶۴ دلار هزینه دارد که باید به این مبلغ اضافه کنید.
جالب است بدانید تورنتو گران‌ترین شهر کانادا برای زندگی است، بعد از آن ونکوور در رتبه دوم و کوکیتلام در جایگاه سوم قرار دارند؛ اما هزینه اجاره به نوع اقامتگاه هم بستگی دارد. به‌طورکلی سه نوع اقامت‌گاه برای دانشجویان وجود دارد:

  • اقامتگاه خانگی
  • خوابگاه دانشجویی
  • خانه شخصی
    هزینه خوابگاه دانشجویی در پردیس دانشگاه‌ها معمولا بین ۳ هزار تا ۷۵۰۰ دلار کانادا برای یک سال است. اگر هم بخواهید با چند دانشجوی دیگر خانه اجاره کنید، باید حدود ۸۴۰۰ دلار به‌علاوه هزینه‌های برق و تلفن و غیره پرداخت کنید.
    در ادامه چند مثال از میانگین هزینه‌های زندگی در کانادا را برایتان آورده‌ایم:
  • صرف غذا در رستوران: هر نفر 16 دلار کانادا
  • بلیط یک‌طرفه برای وسایل حمل‌ونقل عمومی: 3 دلار کانادا
  • نان: هر تکه ۲٫۸۶ دلار کانادا
  • بلیط سینما: ۱۳٫۵ دلار کانادا
  • هزینه باشگاه ورزشی: ۴۸٫۲۵ دلار کانادا

    جمع‌بندی
    در این مقاله به شهریه دانشگاه‌های کانادا پرداختیم؛ ابتدا آن‌ها را به تفکیک مقاطع تحصیلی، و بعد به تفکیک دانشگاه‌ها بررسی کرده و چند دانشگاه بزرگ کانادا را مثال زدیم. در نهایت هم هزینه‌های زندگی در کانادا را عنوان کردیم که باید در حساب‌کتاب‌هایتان در نظر بگیرید.
    اگر درباره شهریه دانشگاه‌ها یا کالج‌های کانادا یا سایر هزینه‌های تحصیل و اقامت در این کشور سوالی دارید، به سایت کانادا اپلای مراجعه کنید. در این پلتفرم اطلاعات جامع و کامل دانشگاه‌های برتر کانادایی، شرایط بورسیه در آن‌ها، هزینه زندگی حین تحصیل و... به خوبی مشخص شده است. از همه مهم‌تر، تمام این اطلاعات به زبان فارسی و به طور کامل ارائه شده و شما نیازی به جستجوی مجدد برای رسیدن به جواب سوال‌هایتان درباره دانشگاه‌ها و کالج‌های مطرح کانادایی نخواهید داشت.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ