چک‌لیست وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

چه در مراحل برنامه‌ریزی برای تحصیل در کانادا باشید، چه در حال حاضر در یک مؤسسه متوسطه در کانادا به‌تازگی پذیرفته شده باشید، داشتن یک چک‌لیست از وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا برای شما تا حدودی ضروری است. دانشجویان بین‌المللی و به‌خصوص ایرانی به دلیل برخورداری از کیفیت بالای آموزش، فرهنگ متنوع و قابل قبول، دسترسی به مناطق طبیعی زیبا و بسیاری موارد دیگر به کانادا می‌آیند.

طبق آمار سال ۲۰۱۸، کانادا خانه بیش از ۷۲,۱۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی بود. برای بسیاری از افراد، تحصیل در کانادا اولین قدم ایده‌آل برای اقامت دائم است. با این توضیح کوتاه در ادامه همراه ما در کانادا اپلای باشید تا چک‌لیست مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا را به شما معرفی کنیم.

 

۱. پاسپورت معتبر با تاریخ انقضای بالای ۶ ماه

داشتن گذرنامه به‌عنوان اولین مورد از وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا ضروری است. اگر پاسپورت ندارید، برای دریافت آن در ایران چند ماه پیش از اقدامات اولیه مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنید. اگر پاسپورت دارید، تاریخ انقضا را بررسی کنید؛ چنانچه گذرنامه شما پس از 6 ماه یا کمتر منقضی شود، نمی‌توانید به خارج از کشور سفر کنید. اگر مدارک رسمی دولتی دیگری در ایران دارید، باید آن یا یک کپی از آن را هم به همراه داشته باشید. این مدارک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گواهینامه رانندگی معتبر
  • شناسنامه

پس از ورود شما به کانادا، توجه داشته باشید که مسئولیت اطمینان از به‌روز بودن پاسپورت خود را بر عهده دارید. اگر در زمان اقامت در کانادا نیاز به تمدید پاسپورت خود دارید، باید با کنسولگری یا سفارت ایران در کانادا تماس بگیرید.

 

۲. نامه پذیرش

اگر در یکی از مؤسسات تحصیلات تکمیلی مشخص شده در کانادا پذیرفته شده باشید، نامه پذیرش دریافت خواهید کرد. نامه پذیرش ممکن است نامه پیشنهاد هم نامیده شود. جهت دریافت مجوز تحصیل لازم است نامه پذیرش خود را ارائه دهید. برخی از دوره‌های تحصیلی در کانادا پذیرش مشروط هستند؛ به این معنی که شرایط خاصی دارند و متقاضی باید قبل از شروع برنامه اصلی تحصیلی خود از آن‌ها پیروی کند. یک شرط رایج تکمیل آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم (ESL)  یا فرانسوی به‌عنوان زبان دوم  (FSL) است.

 

۳. یک برنامه مالی

مورد سوم از وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به همراه داشتن مستندات کافی از منابع مالی شماست. باید شواهدی ارائه دهید که نشان دهد می‌توانید بودجه خود را تأمین کنید، از جمله هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های اضافی زندگی؛ به این می‌گویند اثبات حمایت مالی. کانادا از همه دانشجویان بین‌المللی می‌خواهد که حداقل وجوهی معادل ۱۰,۰۰۰ دلار کانادا در سال یا ۸۳۳ دلار کانادا در ماه را ثابت کنند. درصورتی‌که اعضای خانواده را با خود همراه می‌کنید، در استان کبک لازم است ۱۱,۰۰۰ دلار کانادا در سال هزینه کنید.

چند روش  جهت ارائه مدرک حمایت مالی وجود دارد:

  • اگر به کانادا پول انتقال داده‌اید، مدرکی دال بر حساب بانکی کانادایی به نام شما؛
  • گواهی سرمایه‌گذاری تضمین شده ((GIC از یک مؤسسه مالی کانادایی شرکت‌کننده؛
  • مدارک مربوط به وام دانشجویی یا تحصیلی از بانک؛
  • صورت‌حساب‌های بانکی شما در چهار ماه گذشته؛
  • پیش‌نویس بانکی که می‌تواند به دلار کانادا تبدیل شود؛
  • مدرکی که نشان دهد شهریه و هزینه مسکن را پرداخت کرده‌اید.

 

۴. مجوز تحصیل

اجازه تحصیل شما مدرکی است که به شما اجازه می‌دهد در کانادا بمانید و تحصیل کنید. این مجوز با ویزای دانشجویی متفاوت است و لازم است در چک‌لیست وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا خود قرار دهید. درخواست مجوز تحصیل ۱۵۰ دلار کانادا هزینه دارد.

اگر سه مورد این چک‌لیست وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا را تکمیل کرده باشید، اسناد و مدارک مناسب برای دریافت مجوز تحصیل خود را خواهید داشت. برای جمع‌بندی، شما نیاز دارید:

  • اثبات قبولی
  • مدارک هویتی (گذرنامه)
  • اثبات حمایت مالی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌شود مقاله مدارک پذیرش تحصیلی کانادا را مطالعه کنید.

 

5. توضیح نامه

این نامه برای کمک به افسر ویزا برای درک شما و اهداف شما است. توضیح می‌دهد که چرا می‌خواهید در کانادا تحصیل کنید، چگونه این برنامه به پیشبرد اهداف شغلی شما کمک می‌کند و در نهایت به افسر کمک می‌کند تا متقاعد شود که مسئولیت‌های خود را به‌عنوان یک دانشجو درک می‌کنید.

 

6. گواهی‌نامه پذیرش کبک (CAQ)

اگر می‌خواهید در کبک تحصیل کنید، به گواهی‌نامه پذیرش کبک CAQ)) نیاز دارید که توسط دولت کبک صادر شده باشد. مدرسه شما می‌تواند تمام جزئیات مربوط به نحوه درخواست CAQ را به شما بدهد.

 

7. اظهارنامه حضانت (فقط برای افراد زیر سن قانونی)

اگر فردی که در کانادا تحصیل می‌کند خردسال باشد، به یک قیّم نیاز دارد و باید فرم اظهارنامه سرپرستی را همراه با درخواست خود داشته باشد. این اظهارنامه دارای دو صفحه است که باید محضری باشد (تأییدشده توسط یک دفتر اسناد رسمی) و فرد باید همراه با درخواست مجوز تحصیل آن را ارائه دهد.

 

6. لیستی از محل‌های اقامت برای خود قبل از سفر تهیه کنید

هنگام ورود به دانشگاه باید محل اقامت امنی را برای خود تنظیم کنید. اگر قبلاً به آن منطقه نرفته‌اید، پیدا کردن مکانی مقرون‌به‌صرفه و نزدیک به مدرسه می‌تواند دشوار باشد؛ اما راه‌های زیادی برای دستیابی به محل اقامت وجود دارد. به‌محض قبولی در دانشگاه باید برنامه‌ریزی محل اقامت خود را شروع کنید.

نکته: اولین نقطه تماس شما برای اسکان باید دفتر یا وب‌سایت دانشجویان بین‌المللی مدرسه شما باشد. انواع اصلی خوابگاه برای دانشجویان بین‌المللی عبارت‌اند از:

خوابگاه‌های دانشجویی در محوطه دانشگاه

اکثر مدارس دوره متوسطه نوعی از خوابگاه‌های دانشجویی مجهز به مبلمان و وسایل اولیه در محوطه دانشگاه ارائه می‌دهند. این مورد یک گزینه عالی برای دانش‌آموزان سال اول و دوم است که می‌خواهند در فاصله کمی از کلاس باشند. بسیاری از گزینه‌های مسکن در محوطه دانشگاه شامل یک سالن غذاخوری مشترک با برنامه غذای پولی هستند. مسکن در محوطه دانشگاه در برخی از دانشگاه‌ها تقاضای بالایی دارد؛ بنابراین زودتر برای اقامت اقدام کنید.

مسکن خارج از دانشگاه در یک آپارتمان یا خانه

مسکن خارج از دانشگاه برای دانش‌آموزان قدیمی‌تر که با محیط اطراف و سیستم‌های حمل‌ونقل شهر خود در کانادا آشنا هستند و احساس راحتی در آشپزی برای خود می‌کنند، ایده‌آل است. بسته به بودجه خود می‌توانید یک آپارتمان یک‌خوابه اجاره کنید یا با اجاره اتاقی یک‌نفره در یک آپارتمان یا خانه مشترک در هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

خانه اجاره‌ای شما ممکن است با یا بدون مبلمان باشد؛ بنابراین هزینه اضافی مبله کردن یک مکان را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که برای اجاره‌های خارج از محوطه دانشگاه، فهرست‌ها گاهی تا یک یا دو ماه قبل از تاریخ اشغال در دسترس نیستند (مکان‌های جابه‌جایی اول سپتامبر معمولاً در جولای یا آگوست ارسال می‌شوند). اجاره معمولاً ماهانه پرداخت می‌شود و قیمت‌ها می‌تواند از شهری به شهر دیگر بسیار متفاوت باشد. بزرگ‌ترین شهرهای کانادا، مانند ونکوور، تورنتو و مونترال، بالاترین قیمت اجاره را دارند (حدود ۱۰۰۰ دلار کانادا برای هر اتاق در ماه).

اقامت در خانه

اقامت در خانه نوعی متفاوت از اجاره خارج از دانشگاه است که در آن دانشجو می‌تواند با خانواده میزبان در خانه خود زندگی کند. به طور معمول یک تا ۳ وعده غذایی در روز ارائه می‌شود. Canada Homestay Network، HomeStay In و YES Canada homestay همگی دانشجویان بین‌المللی را به اقامتگاه‌های خانگی در کانادا متصل می‌کنند.

اجاره‌های مبله کوتاه‌مدت

اگر نتوانسته‌اید خوابگاهی بلندمدت برای سال تحصیلی پیدا کنید، می‌توانید به اجاره‌های مبله کوتاه‌مدت برای دوره‌های کوتاه‌تر (از چند روز تا چهار ماه کامل) مراجعه کنید. Airbnb، Vrbo، Sublet.com و Kijiji همگی سایت‌های اجاره کوتاه‌مدت هستند که می‌توانند به شما در یافتن اجاره‌های کوتاه‌مدت با قیمت مناسب برای هر دوره زمانی کمک کنند.

 

7. بیمه درمانی دانشجویی

تمامی دانشجویان بین‌المللی در کانادا ملزم به داشتن بیمه درمانی پایه و طولانی‌مدت هستند. دولت کانادا از بیمه درمانی برای دانشجویان بین‌المللی حمایت نمی‌کند. بسته به موقعیت مکانی شما ممکن است بیمه درمانی خصوصی یا استانی دریافت کنید.

بیمه درمانی استانی اصول بهداشتی را پوشش می‌دهد، اما بسته به استان شما، مراقبت‌های دندانپزشکی، مراقبت‌های بینایی و نگرانی‌های سلامت خاص‌تر را پوشش نمی‌دهد. دانشجویان بین‌المللی با مجوزهای تحصیلی معتبر، واجد شرایط دریافت کارت بیمه درمانی استانی هستند.

بیمه درمانی خصوصی برنامه‌های بیمه شخصی‌تری برای پوشش نیازهای خاص شما دارد. برخی از دانشگاه‌ها برنامه‌های بیمه درمانی دانشجویی برای پوشش مراقبت‌های بهداشتی طولانی دارند. با بخش دانشجویان بین‌المللی مدرسه خود صحبت کنید تا بهترین گزینه‌های خود را برای بیمه درمانی بیابید.

 

8. یک کپی از سوابق پزشکی

قبل از خروج از ایران برای تکمیل وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید از پزشک معالج خود یک کپی از سوابق پزشکی و سوابق ایمن‌سازی دریافت کنید. هرگونه نگرانی در مورد سلامتی شما باید به طور دقیق در نظر گرفته شود تا بتوانید با شروع تحصیل در کانادا به درمان آن‌ها ادامه دهید.

 

9. یک حساب بانکی کانادایی

شما به بانکی نیاز دارید که نیازهای شخصی شما را به‌عنوان یک تازه‌وارد و دانشجو درک کند. RBC (بزرگ‌ترین بانک کانادا) برای ۱۵۰ سال بهترین بانک برای تازه‌واردان بوده است. دانشگاه شما ممکن است شعبه‌ای در محوطه دانشگاه یا نزدیک آن داشته باشد. شما می‌توانید برای به‌روزترین اطلاعات و ساعات کاری به شعبه‌یاب در وب‌سایت RBC مراجعه کنید. برای افتتاح حساب بانکی دانشجویی در RBC به مدارک زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه
  • مجوز دانشجویی (IMM ۱۴۴۲) یا ویزای اقامت موقت (TRV)
  • مدرک ثبت‌نام (اختیاری؛ اما توصیه می‌شود. می‌توانید از دانشگاه خود دریافت کنید)
  • شماره بیمه اجتماعی (SIN)  یا مدرک اقامت (اختیاری؛ اما توصیه می‌شود)

 

10. فهرستی از مخاطبین اضطراری

دانشگاه شما ممکن است از شما بخواهد که لیستی از مخاطبین اضطراری و شماره‌تلفن آن‌ها را در صورت بروز حادثه ارائه دهید. یک یا دو نفر از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود را در ایران انتخاب کنید. همچنین اگر خانواده یا دوستان نزدیکی در کانادا دارید، اطلاعاتشان را به دانشگاه ارائه دهید.

 

11. سیم‌کارت تلفن همراه

شما لازم است یک شماره‌تلفن همراه در کانادا به همراه بسته اینترنت در کانادا دریافت کنید. بسته‌های تلفن همراه کانادایی معمولاً گران‌تر از سایر کشورها هستند. بسته به اینکه چه خدماتی در طرح شما پوشش داده می‌شود، قیمت طرح تلفن همراه متفاوت خواهد بود. اکثر طرح‌ها شامل یک بسته ترکیبی از مکالمه، پیامک و اینترنت هستند. یک طرح داده ۵ گیگابایتی به همراه تماس و پیامک می‌تواند از ۶۰ تا ۱۰۰ دلار کانادا در ماه باشد.

قیمت تلفن همراه هم بسته به نوع گوشی مورد نیاز شما متفاوت است. یک گوشی هوشمند به‌راحتی می‌تواند بیش از ۱۰۰۰ دلار کانادا قیمت داشته باشد؛ درحالی‌که یک تلفن بدون اینترنت می‌تواند ارزان‌تر از ۵۰ دلار کانادا باشد. ارائه‌دهندگان معمول برنامه تلفن کانادایی شامل Rogers، Bell، Telus، Fido، Virgin و Koodo هستند.

 

13. لپ‌تاپ یا تبلت

ازآنجایی‌که اکثر دوره‌های دانشگاهی اکنون دارای دوره آنلاین هستند، باید بتوانید از طریق نوعی دستگاه شخصی به اینترنت دسترسی داشته باشید. از لپ‌تاپ یا تبلت‌ می‌توان برای یادداشت‌برداری، دسترسی به مطالب دوره، مطالعه و شرکت در سخنرانی‌های آنلاین استفاده کرد. نیازهای فناوری شما ممکن است به دوره تحصیلی شما بستگی داشته باشد. قیمت لپ‌تاپ‌ها یا تبلت‌های جدید بسته به مدل و قابلیت، از ۵۰۰ دلار کانادا تا بیش از ۳۰۰۰ دلار کانادا متغیر است.

. وسایل زمستانی

آخرین مورد از وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، تجهیزات زمستانی است که برای همه دانشجویان بین‌المللی که به کانادا می‌آیند، ضروری است. اگر تاکنون برف را ندیده‌اید یا دمای منفی 30 درجه سانتیگراد را احساس نکرده‌اید، از اینکه زمستان چقدر کانادا می‌تواند سرد باشد، شگفت‌زده خواهید شد. لایه‌بندی لباس‌ها در شرایط سرد بسیار مهم است. زمانی که هوا شروع به سرد شدن در ماه اکتبر یا نوامبر کرد، این موارد را در نظر بگیرید:

  • دستکش و کلاه و روسری
  • شلوارهای بلند
  • پیراهن‌های آستین بلند نازک برای لایه زیرین پلیور
  • لباس‌خواب گرم
  • چکمه‌های ضد آب
  • جوراب‌های ضخیم
  • یک ژاکت زمستانی باکیفیت
  • ژاکت و چتر بارانی در شهرهای پرباران (مانند ونکوور، هالیفاکس و غیره)

 

جمع‌بندی وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

هنگامی که این 14 مورد از وسایل مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا را آماده کنید، موارد ضروری برای تحصیل در کانادا به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی را خواهید داشت. انتخاب تحصیل در خارج از کشور فرصتی است که زندگی شما را تغییر می‌دهد و ما در مجموعه مهاجرتی کانادا اپلای در کنار شما هستیم تا در هر مرحله از انتقال شما به تحصیل در کانادا از شما حمایت کنیم.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ